2015. május 29.

Gondolkodó 4 -- Nézőpont

Ültem a vonaton, Pestre mentem. Hajmáskéren felszállt egy huszonegynehány éves fiú, leült velem szemben. Nyomkodta a telefonját majd beleszólt: "híjjálvisszabazmeg". Pár pillanat múlva hívása volt. "ez könnyű munka, nagyon könnyű munka - és elmesélte mennyire-, itt van Veszprém külvárosában Hajmáskéren (???), felszállok a vonatra 5 perc Veszprém.... azt monták, a nyolc órából hatot mindenképp le kell dolgozni, fizetik a szállást, mindennap fizetik a vonatjegyet ha leadom és megkérdezték hogyan akarok fizetést, hetente, kéthetente vagy havonta, én havonta kértem az egyszerűbb.... anya,(anya?? és híjjálvisszabazmeg??) arra gondoltam elhozom apa biciklijét úgyse használja, megbeszélem vele.... van a vonaton bicikliszállító kocsi, odalakatolom... maj' veszek....először a Noémihez megyek.... nem vettem neki semmit... maj' veszek..." Aztán újra csörgött a telefonja és a beszélgetésből kiderült, hogy újdonsült szembeszomszédom Nyíregyházáról jött, most is oda tartott hogy elhozza a szemüvegét és a laptopját.
Ott ült velem szemben ez az ember. Fiatalon, zsengén, olyan kultúrával amit a környezetéből hozott. Felszállt a vonatra és első gondolata az anyja volt. Nem a szendvics, nem a haverok, nem a Noémi, hanem az anyja. Szeretet van, kötődés van, és a híjjálvisszabazmeg már nem is számít. Az a kultúrája része.
Ott ült velem szemben ez az ember. Alacsony volt és vékonyka, volt egy Noémije, szerető családja és már munkája is. Otthon is eléldegélhetett volna valahogy, mégis eljött az Isten háta mögé hogy boldoguljon. Nyugatra. Aki megy, az nyugatra tart. Innen, tőlünk is, a helyükre pedig mintha vákuum szippantaná őket, keletről jönnek emberek. De mi marad keleten? Ha nincs munka, nincs pénz vásárolni. Ha nincs pénz vásárolni, nincs termelés ami kiszolgálja az igényt. Ha nincs termelés, nincs munka. Nincs ez így jól....
Ott ült velem szemben ez az ember és ismeretlenül is megkedveltem. Mert szeret és szeretve van. Mert mert álmodni és elindulni. Anyaként úgy látom, az anyja jó munkát végzett. A híjjálvisszabazmeg pedig már tényleg nem számít.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése