2013. augusztus 4.

Kánikula, hőség, dögmeleg

Tartós kánikula van, és már nem is tudom hányadik hőségriasztást adták ki. Vajon tudják hogy már elég volt? Szenvedünk és próbáljuk elviselni a nehezen elviselhetőt. Sehol egy megváltó eső, sehol egy szellő, sehol egy pár fokos lehűlés. Nem tudom hogy vagy vele, nekem a hőséggel az egyetlen bajom hogy izzadok és ettől ragacsos-csúszós lesz a bőröm. Nem bírom elviselni ha ilyen, rossz hozzáérni. Hát.... mindenkinek van valami flúgja....

A napokban összeakadtam egy cikkel ami 16 tippet ad arra, hogyan viseljük el a meleget a lakásban áram nélkül. Mi több, azt is írja, akár már 5 perc után jobban fogod magad érezni. Megosztom veled kivétel nélkül mind a 16 ötletet (mert aranyból van a szívem, azért).
  1. Szereltess fel zsalugátert vagy spalettát
  2. Tekerd fel a szőnyegeket, és gyakran moss fel
  3. Függöny helyett csiptess fel lepedőket
  4. Szereltess fel redőnyt
  5. Teríts ki nedves frottírtörülközőt
  6. Locsold meg, és spricceld be vízzel a szobanövényeket
  7. Teregess bent
  8. Rendelj hővisszaverő ablakfóliát
  9. Fess fel hőpajzsot
  10. Feszíts ki az ablak vagy teraszajtó fölé napvitorlát
  11. Fesd a tetőt fehérre
  12. Kelts légáramlást
  13. Futtass repkényt a házfalra
  14. Alakíts ki nyári konyhát
  15. Éjszakára kapcsold ki az elektromos berendezéseket
  16. Ültess fát az ablak elé
+1 tipp: Szereltess fel mennyezeti ventilátort

A tippekről részletes leírást akkor olvashatsz, ha erre a linkre kattintasz. (mert azt is megadom, meg én): http://okoritmus.postr.hu/17-tipp-a-lakas-hutesere-aram-nelkul

A cikket olvasva eszembe jutott a nagymamám. Ő egy igazi, békebeli, kendős-otthonkás falusi nagymama volt. Kerttel, csirkékkel, kacsákkal, isteni befőttekkel, nyáron kellemes hűs szobákkal. Eszembe jutott a háza is. Vályogház volt az övé - és a környéken mindenkié. Elől a ház teljes hosszában tornác volt, ami kiválóan védte a falat és a pici ablakokat a naptól, a felmelegedéstől. Igen, pici ablakok voltak, kisebbek mint ami manapság használatos és jó is volt, mert a meleg nyáron nem dőlt be rajta, télen pedig nem szökött ki nagy felületen (mert nem volt nagy felület).  A ház előtt, a házzal párhuzamosan szőlőlugas futott, ami szintén védett naptól, széltől, és a házra irányuló kíváncsi tekintetektől. Mondom, miközben olvastam a cikket, eszembe jutott a nagyi háza és az, hogy itt védekezünk vizes törölközővel, vitorlavászonnal, nem tudom mivel, mintha elfelejtettük volna hogyan kell olyan házat építeni ami nyáron is hűs.

Na, olvastad a listát? És mit szólsz? Panelban valahányadikon pláne mit szólsz?
Akár 5 perc után jól érezheted magad - írja -, és nyilván nem arra gondol amikor fát és repkényt ültetsz, lefested a háztetőt vagy beszerzel és felszerelsz zsalugátert. Mondjuk, miután ezekkel a munkákkal végeztél és kellően el is fáradtál, ha leülsz pihenni valószínűleg 5 perc után tényleg jobban érzed magad. Félreértés ne essék, nem bántom a cikk íróját hiszen minden bizonnyal jó szándékból, segítésből adta a tippeket és ez dicséretes. Köszönjük neki.

Mint említettem, aranyból van a szívem, én is írok néhány tippet otthonra. Olcsót.
  1. Napközben nem nyitunk ablakot és behúzzuk a sötétítő függönyöket. Hanyagoljuk a 12-es tippet, nem, nem keltünk légáramlatot csak este amikor már kinn is kellemesebb a hőmérséklet. Ha áll a levegő, szívás van.
  2. Nyakra, vállra terített nedves konyharuha, kendő kiválóan hűsít miközben száradozik rajtunk. Attól azért óva intelek hogy egész nap így legyél, mert különben mehetsz a háziorvoshoz vagy a reumatológiára.
  3. Néha vizezd be e bőröd, de ne töröld meg, csak hagyd had száradjon meg magától. Száradáskor a párolgás hőt von el, hűt.
  4. Ha leülsz, lefekszel szusszanni egy kicsit, ne plédre tedd le magad. Éreztél már hűs plédet? Persze hogy nem, minden szőrös- bolyhos textil meleg. Tedd el őket, télig elő se vedd. Helyette használj lepedőt vagy ha van, szatén lepedőt. Ne félj attól hogy a szatén csúszik, nem fogsz tőle lecsúszni az ágyról, de ez a létező leghűvösebb textil.
  5. Ne vegyél fel testhezálló, szűk ruhát. Legyen kicsit lengébb, lazább, szellősebb. Had lengedezzen ahogy jársz-kelsz a lakásban. Hagyd hogy hűtsön a ''menetszél''. 
Neked van még ötleted? Mit teszel hogy elviseld a hőséget? Oké, be lehet kapcsolni a klímát és a ventilátort, de ezen kívül mit teszel?

Itt is olvashatsz tőlem:
https://www.facebook.com/Fehernep

7 megjegyzés:

  1. Hogy vagyok vele? GYŰLÖLÖM, mikor szuttyos a bőröm, emiatt napi 3-4× zuhanyzom.. :D
    A 16 tipp fele olyan "nemmondod?" a másik fele meg olyan "wtf?!"... :D
    Mi az isten az a repkény??

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Repkény pl a vadszőlő, ami - rágugliztam - 5-10 év alatt nő meg. Szóval addig jó sokszor le kell zuhanyoznod... :D

      Törlés
  2. Ha az 1. pontban zsalugátert teszek fel, akkor a 4. pontban minek szereltessek fel redőnyt? Vagy biztosra kell menni?
    Amúgy utálom én is, hogy ragadok. Hideg vízzel szoktam ilyenkor zuhanyozni (majd' bele fagyok a kádba, de olyan jó után)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, biztosra kell menni, panelban meg egyenesen kell minden. Még a fehérre festett tető is.
      Van aki abban hisz, hogy nem szabad hideg vízzel zuhanyozni, mert rosszabb lesz utána. Na, ez nem én vagyok. Nekem jó a hideg víz, pláne ha hagyom hogy jól áthűtsön. Nekem ez hatásos. Meg a hideg dinnye...

      Törlés
  3. Mondom a tutit! :D Én például szombaton magamra csuktam a konyhaajtót. Kenyeret dagasztottam, sütöttem. Meg egy kis teasütit (4 tepsivel), közben zöldséget pároltam a francia salátához. A hőmérő szerint 51,8 fok volt bent. Kimentem a 38-ba...Isteni volt! Hűs, üdítő, amit akartok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hú bakker! Mindezt önként? Igen jó lehetett a motiváció...
      Nekem már az fájt hogy mákos gubát sütöttem (ami egyébként szuperfinom volt savanykás rebarbaralekvárral leöntve, de annyira azért mégsem, hogy újra nekiálljak).

      Nem tudom milyen az 51 fok, de úgy képzelem, kínoz, éget, felemészt. (megvagy még? :D ) Aztán fáztál-e amikor kimentél a 38-ba? :D

      Törlés
  4. Nem teljesen önként, mivel 5 kifejlett pasit etetek. Kenyeret időjárás-függetlenül sütök 1-2 naponta, főzni meg amúgy is kell. Este grilleztünk (hogy ne kelljen a konyhában aszalódnom), oda készült az aprósüti.Az 51 fok nem éget, hanem megpárolódik az ember. Ömlött a víz mindenemből, mint a szaunában. A 38-ban nem fáztam, de kellemesen hűvösnek éreztem. Ha igaz, jövő héten már viselhető lesz a hőség.

    VálaszTörlés